Kranten

Uw zoekacties: Kranten De Vijfheerenlanden, 1855-06-17; p. 1
Kranten

Zoeken in Kranten.

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
De Vijfheerenlanden, 1855-06-17; p. 1
Naam krant:
De Vijfheerenlanden
Pagina:
1
Datum:
1855-06-17
Jaar:
1855
( Slot .) In een naauw verband met het onderwijs in wiskunde op de middelbare school staat het verkrijgen van eenige algemeene kennis der natuurwetenschap . Wijl men zich daar natuurlijk tot een beknopt overzigt bepalen moet , willen wij de natuurwetenschap niet als een noodzake-lijk ( noodzakelijk ) gedeelte van het middelbaar onderwijs beschouwd hebben . Ongetwijfeld strekt het echter der school , waar de leerlingen zoodanig doelmatig overzigt verkrijgen tot sieraad en onder verstandige leiding kan het bijdragen tot de zedelijke vorming van den jeugdigen mensch . — Hetzelfde geldt in allen opzigte van de staat - of volks-huishoudkunde ( volks-huishoudkunde ) , een tak van kennis , welke onder het bereik staat van ieder gezond verstand en die toch zoo schaars wordt aangekweekt . Juist die eenvoudigheid geeft aanleiding tot het verwaarloozen eener weten-schap ( wetenschap ) , die , nevens hare nuttige strekking onze be-langstelling ( belangstelling ) in hooge mate moet opwekken . Vele raad-selen ( raadselen ) der menschelijke maatschappij worden op eene verrassende wijze door haar opgelost , vele schijnbare tegenstrijdigheden door haar opgeheven , vele bij eene oppervlakkige beschouwing weinig beteekenende mis-bruiken ( misbruiken ) in hunne diepe verderfelijkheid bloot gelegd , zoodat zij op later leeftijd ongetwijfeld aanleiding geeft tot een helder inzigt in en een onbekrompen oordeel over maatschappelijke toestanden . Wij kunnen alzoo haar onderwijs , dat bij eene doelmatige voordragt eerder uit-dan ( uit-dan ) inspanning zal zijn , niet genoeg aanbevelen . — Van een geheel anderen aard , maar toch ook een uit-vloeisel ( uitvloeisel ) van den geest des tijds zijn de gymnastische oefeningen . Zij zijn vooral op de instituten in zwang en menige ouderwetsche kostschool tracht zich het air van een nieuwerwetsch instituut te geven , alleen door het woord Gymnastie op haar programma te
Nog eenige woorden over het taalonderwijs op de middelbare school . Hollandsche taal , stijl en letterkunde moeten op den voorgrond staan , en grondig behandeld Tsorden . Vooral het vormen van eenen slechts middelma-t'gen ( middelmat'gen ) stijl wordt op vele scholen dikwerf jammerlijk Verwaarloosd . Wij stemmen de moeijelijkheid dier vor-ming ( vorming ) toe , daar stijl iets aangeborens , eene uiting van het karakter is , doch tevens zijn wij overtuigd dat een slechte stijl door oefening veel kan vervormd worden . Zijne belangrijkheid blijkt genoegzaam uit het feit dat de uitdrukking : » hij stelt of spreekt goed ," eene niet te verwerpen lofrede is , en menigeen heeft zijne fortuin gemaakt door goed te stellen of goed te spreken . — De nieu-we ( nieuwe ) talen ( Eransch , Duitsch en Engelsch ) maken een belang-rijk ( belangrijk ) deel van het middelbaar onderwijs uit . Ook hier heeft de tijdgeest zijnen invloed doen gevoelen . Vroeger , toen men bijna alleen behoefte scheen te hebben om Eransch te kennen , begon men met dit grondig , grammatikaal tot in de kleinste bijzonderheden te leeren , om later tot het ver-staan ( verstaan ) en spreken der taal over te gaan . Welligt lag dit toen meer dan nu in ons volkskarakter of was het een gevolg van de wijze waarop de oude talen behandeld werden . Natuurlijk vorderde dit veel tijd , maar men had ook den tijd . Dit is veel veranderd in eene eeuw , waarin de volkeren niet meer door verre afetanden van elkander verwijderd gehouden worden , zoodat men nu verpligt is meerdere talen te leeren , en dit niet slechts om aan de eischen eener beschaafde opvoeding , maar meer nog om aan die van het werkelijk leven te vol-doen ( voldoen ) . Van daar eene andere , naar onze meening betere methode , welke wij van het buitenland overgenomen hebben en die vooral daarin bestaat , dat men de Ie erlin-gen ( erlingen ) in den kortst mogelijken tijd de taal lee
Gevonden alinea's: 17